Indeksacja zasobów FamilySearch

Jeden z czytelników mojego bloga zadał mi pytanie, jak zorientować się w stanie indeksacji zasobów dostępnych na stronie FamilySearch. Skąd wiadomo co jest skończone, co jest w toku, a jakie projekty rozpoczną się w przyszłości?

Jak znaleźć dostępne zasoby

Każdy zbiór dokumentów (ang. collection) na portalu FamilySearch może składać się z cyfrowych zdjęć oraz ich indeksów osobowych. Czasem występuje tylko jeden z tych elementów, np. diecezja tarnowska zawiera tylko indeksy, a archidiecezja częstochowska – wyłącznie zdjęcia. Na głównej liście polskich zbiorów, o której pisałem wczoraj, w kolumnie „Records”, widać ilość indeksów osobowych opublikowanych w ramach danego zbioru. Jeżeli brak indeksów, a są zdjęcia, pojawi się tekst „Browse Images”. Przy dostępnych zdjęciach widać również ikonę aparatu z lewej strony.

FamilySearch Collection Screenshot

Niestety, nie da się łatwo stwierdzić, jakie miejscowości są już zindeksowane. Nie ma listy, do której można by się odwołać. Jest jednak pewien sposób, żeby sprawdzić, czy w miejscowości, która nas interesuje, są jakieś indeksy. Po wejściu do kolekcji z indeksami, pojawi się wyszukiwarka osób. Należy rozwinąć opcję „Search with a life event” i wybrać „Any”. Wyszukujemy w ten sposób dowolne zdarzenie w pewnej miejscowości. W pole „Any Place” wpisujemy nazwę miejscowości. Wyszukiwanie można zawęzić do lat, które nas interesują, lub zostawić te pola puste.

FamilySearch Collection Search ScreenshotJeżeli po naciśnięciu „Search” pojawią się jakieś wyniki wyszukiwania, to wiemy, że jakieś zdarzenia z tej miejscowości istnieją. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale coś już daje.

Projekty w toku

Lista projektów w toku udostępniona jest na stronie Family Search Indexing. Istnieje tu podział na projekty główne oraz partnerskie. Warto przejrzeć obie listy, bo na obu mogą znajdować się polskie projekty (właśnie teraz tak jest). Na oko między tymi kategoriami jest taka, że projekty partnerskie mają dedykowanych administratorów spoza FamilySearch. Dane kontaktowe do nich są opublikowane.

Warto przyłączyć się do indeksacji obszarów, które nas interesują, bo wtedy wyniki pracy będą dostępne szybciej. Indeksacja prowadzona przez FamilySearch jest bardzo dokładna, a przez to czasochłonna. Publikowana jest duża ilość faktów z każdego dokumentu i podlegają one dość dokładnej weryfikacji, co ogranicza ilość błędów. Wyniki publikowane są dopiero po zakończeniu całego projektu, więc czas zakończenia jest wprost proporcjonalny do liczby zaangażowanych wolontariuszy.

Projekty planowane

Z tego co się orientuję, FamilySearch nie publikuje szczegółowej listy planowanych projektów indeksacyjnych. Kilka przykładów znajduje się głównej stronie indeksacyjnej, ale poza nazwami nie da się dowiedzieć niczego więcej. Jeżeli dojdą do mnie jakieś nowe informacje w tym zakresie, poinformuję o tym na blogu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *